A mai bejegyzésben utánajárunk a kilépőoldalaknak, és megnézzük, hogy mit lehet kihozni belőlük bloggerszempontból. A kulcszavaink: releváns tartalomra mutató belső linkek.
Mik azok a kilépőoldalak?
A kilépőoldal az a lap, amelyet egy látogató utoljára megtekint. Miután minden számára hasznos információt megtalált az oldalon, bezárja azt, azaz kilép.
Honnan tudod, hogy mik a te kilépőoldalaid?
Ehhez a művelethez szükséged lesz a Google Analytics-re (ha eddig nem tetted volna meg, érdemes telepíteni). Lépj be a főoldalra, majd a bal oldalsó sávban kattints a “Viselkedés” menüpontra. Itt a “Webhelytartalom” pont alatt találod meg a keresett, “Kilépési oldalak” című menüpontot.
Saját példa: a Kittenish leggyakoribb kilépőoldalai az egyes bejegyzések, illetve maga a főoldal. Ez nem túlságosan meglepő, mivel a blogomon alapvetően háromféle oldal létezik: 1) a bejegyzések, 2) a főoldal-típusú lapok (tehát ahol egyszerre több bejegyzés jelenik meg listázva), illetve 3) a statikus oldalak, mint pl. a bemutatkozó oldal.
Az én blogom egy viszonylag egyszerűbb felépítésű weboldal, a tartalom nagy részét a bejegyzések adják, és számomra az számít konverziónak, ha valaki végigolvas egy-egy bejegyzést. Természetesen sokkal fontosabb megfigyelni a kilépőoldalakat, ha termékeket adsz el az oldaladon, vannak reklámok is elhelyezve a bejegyzéseidben, esetleg a blogodon keresztül különféle eseményekre, pl. workshopokra vagy személyes konzultációra jelentkezhetnek az olvasóid. Ha pont a vásárlás befejezése előtt lép ki a látogatók nagy része, akkor valami nem működik megfelelően. Itt jönnek szóba a kedvezménykódos felugró ablakok és barátaik, de ez már egy másik téma lesz… 🙂
Visszatérve a saját blogomra, alaposabban megnéztem, hogy melyek azok a bejegyzéseim, amelyek egyúttal kilépőoldallá is válnak, és a következőkre lettem figyelmes:
Szinte mindig az adott hét/hónap legnépszerűbb bejegyzése van a csúcson.
A legtöbbször ez a legfrissebb posztot jelenti. Nincs ebben semmi meglepő, mivel a friss bejegyzéseket mindig kiteszem a Facebookra, és Bloglovin’-ról is jön jópár látogató (kevesebb, mint a Facebookról, de egyenletesebben oszlanak el).
Tehát sok látogató megnyitja a legújabb bejegyzésemet, és (jobb esetben) miután elolvasta, be is zárja azt, nem lép tovább az oldalon belül.
A kilépési arány különösen magas azoknál a bejegyzéseknél, amelyek egyedüliek az adott témában.
Két jellemző ilyen bejegyzés van a blogomon, az egyik az ambivertáltsággal, a másik a Fjällräven Kånken hátizsákommal foglalkozik. Ez a két bejegyzés nagyon népszerű, és sokan egy Google keresés során találnak rájuk. (Szintén sokan vannak, akik Google keresés során érkeznek a bullet journallal foglalkozó bejegyzéseim egyikére, de itt már kisebb a kilépők aránya.)
Mit tehetsz, hogy csökkentsd a kilépések arányát?
Természetesen előbb-utóbb bármelyik oldalad kilépőoldallá válik, hiszen még a leglelkesebb blogolvasó sem fogja élete hátralévő részét a képernyő előtt tölteni. Az is sokat számít, hogy pontosan melyek a kilépőoldalak a te blogodon. Minden oldal más és más okból lesz az utolsó egy látogatás során
A következőkben feltételezem, hogy más blogoknál is az egyes bejegyzésekből lesznek leggyakrabban kilépőoldalak.
Ajánlj hasonló posztokat!
A legkönnyebb megoldás a kilépések csökkentésére az, ha hasonló, témába vágó bejegyzéseket ajánlasz a poszt végén. Szerencsére ezzel nem feltétlenül kell külön bíbelődnöd, hiszen rengeteg blogmotor automatikusan megoldja a problémát: a blog.hu sablonjaiba be van építve ez a funkció, ami ráadásul nagyon jól szokott működni. Ha saját domain-en futó WordPress motort használsz, ajánlom a Jetpack bővítményt (nálunk is ez fut), ezenkívül számos egyéb hasonló poszt-plugin van még. Ha Blogspotot használsz, egy kicsit bonyolultabb a megoldás, mert bele kell nyúlni az oldal kódjába. Itt egy remek angol nyelvű tutorial, ahol minden részletesen le van írva.
Vizsgáld meg, hogy van-e elég releváns link a blogposzton belül!
Ugorjunk kicsit vissza a Kittenish legmagasabb kilépési arányú posztjaihoz. Mindkét bejegyzés az egyedüli a témájában a blogon, azaz nincs egy hasonló poszt, amit belinkelhetnék; a bejegyzésekben szereplő belső linkek pedig nem kapcsolódnak annyira a témához, tehát az egyszeri látogató kevésbé lesz hajlamos tovább nézelődni a blogon. Nézd meg, hogy van-e konkrét bejegyzés, ahová továbbirányíthatod az olvasódat, és ha igen – linkeld be!
Nézd át a bejegyzéseidet rendszeresen!
Megjelent azóta több cikked is egy hasonló témában? Esetleg van egy-két olyan blogposzt, amihez folytatást is írtál? Nézd át a régebbi bejegyzéseidet, és dolgozz a belső linkeken – egyszóval figyelj az előbbi két pontra a múltbeli tartalmaid kapcsán is. Képzeld magadat egy kicsit az olvasó fejébe: mi lenne a következő logikus lépés? Mit olvasna el a legszívesebben az adott bejegyzés után?
Van hírleveled? Szerezz feliratkozókat!
Ha te is azon bloggerek közé tartozol, akiknek van saját email-listájuk, a bejegyzéseid végén szólítsd fel az olvasókat, hogy iratkozzanak fel – főleg, ha már nincs több hasonló poszt, amit ajánlhatnál vagy belinkelhetnél. Ha van valami letölthető jóság is, amit a feliratkozásért cserébe megkap az olvasó, akkor ezt se felejtsd el megemlíteni.
Ha már amúgy is bezárnák az ablakot…
Előbb-utóbb minden látogató elhagyja az oldaladat. Irányítsd át őket valamelyik közösségi média-felületedre, mondd el, miért érdemes követniük téged a Facebookon és az Instagramon is.
És hogy máshogy fejezhetném be ezt a bejegyzést… ha tetszett, amit olvastál, iratkozz fel a hírlevelünkre (küldünk egy szuper letölthető anyagot!), nézz körül a hasonló bejegyzéseink között, és ne felejts el követni minket a Facebookon. 😉
Hozzászólás